Vilka vinterdäck följer lagen?

05 februari 2020 patrick_pettersson

I det land vi lever i – alltså Sverige – existerar fyra årstider. Den saken lär inte ändra sig fastän många av oss tappert försöker ignorera detta faktum och vill köra bil på samma sätt året om. I sina hedervärda försök att förhindra att halva befolkningen kör ihjäl sig eller skadas svårt och kostar enorma summor i rehabilitering har våra myndigheter skapat regler. Ett exempel är vinterdäckslagen.

Vi lever i ett land som ligger så till att vinter och för övrigt fyra distinkta årstider inte bara är ett abstrakt begrepp utan en bister realitet. Platsen vi bebor är visserligen långsträckt, och vädret i söder skiljer sig en del från vädret i norr. Likväl blir det varje år vinterväglag i alla delar av landet. Ibland under en kortare tid, eller under en längre. Därför har vi förhållanden som vi måste hantera och regler vi behöver följa. Beter man sig som att solen alltid skiner med 20 plusgrader vid bilkörning lär man förr eller senare råka riktigt illa ut.

De bilar och andra fordon som ska brukas under vintriga förhållanden behöver utrustas och hanteras därefter. Ett av de viktigaste medel vi har för att bättre klara vinterväglag är så kallade vinterdäck. Vinterdäck är dessutom inte en frivillig åtgärd utan det är vår lagstadgade skyldighet att se till att fordonet är utrustat med sådana.

Vad är egentligen ett vinterdäck?

En intressant fråga i sammanhanget är då naturligtvis vad som egentligen definierar ett vinterdäck? Vi kan konstatera att ingenting är direkt enkelt eller självklart.

Ett vinterdäck är ett däck där själva utformningen av däcket är anpassat för vinterväglag. Och hur vet man detta? Omfattande tester har körts genom åren och vad man kommit fram till är bland annat att den gummiblandning som däcket består av bör vara annorlunda vid vinterkörning. Även valet av mönster och mönsterdjup anpassas. Olika typer av material reagerar olika på kyla och halka. Vad man önskar framställa är ett däck som kan få maximalt fäste i snö, snöslask, kyla och is.

Detta är dock inte helt enkelt att åstadkomma. Ett däck som fungerar suveränt när det gäller att ta sig fram i exempelvis fem centimeter snö är kanske inte också det bästa däcket att köra med på blankis. Som i alla sammanhang behöver man kompromissa och försöka sikta på den gummiblandning som ger bäst resultat genomsnittligt. Ett bra mönsterdjup är alltid rätt, oavsett väglaget. Det ger ett bättre fäste. Din däckhandlare vet vad du behöver. Det kan hända att din däckhandlare blir lite överentusiastisk och vill att du ska handla både det ena och det andra. Det är ändå värt att lyssna. Arbetar man till vardags med alla sorters däck har man troligen en del vettiga saker att berätta om krav och kvalitet.

Men vad är då ett dubbdäck?

Ett dubbdäck är ett vinterdäck som försetts med förstärkning, enkelt uttryckt. Man har tagit den gummiblandning som anses optimal för vinterväglag och sedan försett däcket med nubbar av metall, så kallade dubbar. Avsikten är att däcket ska ge ännu bättre fäste när vinterväglaget behagar visa sig från den isiga sidan. Det är ju ingen ovanlighet under den svenska vintern.

Generellt sett ger dubbdäck betydligt bättre fäste på isiga vägar. Handlar det istället om att köra på vägar som mest består av snö och modd presterar dubbdäck och dubbfria vinterdäck väldigt likartat. Det är sannolikt att du kommer att stöta på båda typerna av väglag om du kör bil på vintern i Sverige. Det är också sannolikt att du kommer att möta dem under samma biltur. Dubbdäck kan därför vara att föredra eftersom du då kan känna dig relativt trygg oavsett vilket väglag du råkar stöta på under dagens biltur. Den typ av utrustning som finns i din bil spelar också in. Du som kör en bil med ESC, alltså ett så kallat antisladdsystem, klarar dig bättre utan dubbdäck än om du kör en äldre bil som saknar ESC. Väglag spelar in, bilens utrustning är viktig, och ditt körsätt är viktigast. Bäst klarar sig nämligen ändå den som tar det lugnt och som håller avstånd till framförvarande bil. Men det vet väl alla?

För dubbdäck gäller lite andra regler än för dubbfria vinterdäck, som nämns lite längre fram i artikeln.

Vad räknas som vinterväglag?

Är vinterväglag det väglag som råder under vinterhalvåret? Om det är barmark och plusgrader – råder då ändå vinterväglag? Knappast.

Definitionen av vinterväglag är ungefär som följer; Vinterväglag kallas väglaget när det finns snö, is, snömodd eller frost någonstans på vägbanan. För dig som bilförare är det viktigt att göra den bedömningen innan du ger dig ut och kör. Ska du köra långt kan du aldrig vara säker på att inte stöta på vinterväglag. Det är väl den största anledningen till att faktiskt trä på vårt fordon vinterklädsel på fötterna när det börjar dra ihop sig på senhösten.

Skulle det bli fråga om en poliskontroll eller i värsta fall att du drabbas av en olycka är det polisen som har tolkningsföreträde. Det betyder att polisen är den som avgör om vinterväglag råder. Sedan kan du stå där med röda kinder och hävda att det är sommar och sol och torr, halkfri väg i femton grader minus och halka så mycket du vill. Anser polisen att det råder vinterväglag så är det så. Antagligen har de också rätt fast du inte håller med dem just för tillfället.

Vad säger lagen om vinterdäck?

Lagen är tydlig, klar och egentligen inte så svår att förstå. Datumen är fasta och gäller år från år. Vill du vara säker på att inte missa de viktiga datumen så är det bästa att sätta en telefonpåminnelse. På så vis riskerar du inte att missa när det är dags att byta däck. Lika viktigt kan det vara att komma ihåg när det är dags att byta tillbaka till sommardäck.

I Sverige är det lag på att ditt fordon ska vara försett med vinterdäck mellan 1 december och 31 mars, om det råder vinterväglag. Eftersom vi inte kan veta från dag till dag om det kommer att vara vinterväglag så sätter vi på vinterdäcken.

Från den 1 oktober har du laglig rätt att montera på dubbdäck. Efter den 15 april får du inte ha dubbdäck. Dubbdäck är suveräna på isiga underlag, men de sliter enormt på våra vägar och sprider mikropartiklar av otrevligheter i luften vi andas när de slits mot en bar vägbana.

Godkända vinterdäck ska ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter men bör ha 3 millimeter. När det handlar om säkerhet, för dig själv och för medtrafikanter, ska man inte chansa.

Källa: trafikverket.se

Finns det alternativ till att använda vinterdäck?

Ja, det finns alternativ. Troligt är dock att alternativen inte är speciellt användbara för en svensk privatbilist. Det går alltså att istället använda snökedjor. Tanken är nog att detta ska underlätta för de turistande bilister som befinner sig i landet under vintersäsongen. I många andra länder finns inte vinterdäck av den typ som används hos oss. Däremot är det inte helt ovanligt att man har snökedjor med i sitt fordon. De går att användas vid plötsliga snöfall eller för färder som innefattar körning i högt belägna bergspartier som exempelvis Alperna. Då underlättar det för våra utländska vänner och turister att de kan använda sina snökedjor när de är på besök hos oss. Vi som är bosatta här kommer antagligen att fortsätta att använda våra vinterdäck.

Även sandspridare kan räknas som “likvärdig utrustning”. Detta kan inte heller räknas som ett vettigt alternativ för en normal svensk bilist, utan är en åtgärd som passar och används av yrkesfordon. Det är svårt att se att polisen skulle godkänna att du som privatbilist kommer farande med en sandspridare på väg till farbror i Skara. För att inte tala om hur långsamt du skulle behöva åka.

Vilka alternativ finns för montering av vinterdäck?

När det gäller momentet att byta däck finns det inga krav på auktorisering eller liknande. Du måste inte åka till ett företag för att byta däck, utan det går alldeles utmärkt att göra det själv. Eller att kusin Emma fixar det.

Man behöver inte någon avancerad utrustning för att byta från sommardäck till vinterdäck. En del utrustning behövs och det är vissa moment som måste utföras, men det är inte vare sig speciellt krångligt eller någon avancerad teknik som bör behärskas. Det är dock sannolikt att du blir smutsig och att du behöver ta i.

Det finns också en uppsjö av företag som gärna åtar sig jobbet. Allt ifrån bilverkstäder, en del bensinmackar till mer specialiserade däckfirmor åtar sig gärna att byta från sommardäck till vinterdäck enligt överenskommelse och för en summa pengar. En del kan ha drop-in under säsongen, vilket kan betyda att du får vänta i kö en stund. Andra behöver du boka tid hos, och en del vill att du lämnar in bilen på morgonen för att sedan hämta den senare under dagen. Det brukar inte heller kosta en förmögenhet – men att byta själv kostar såklart ingenting. Du väljer vad som passar dig, i mån av plånbok, ork, styrka, tid och kunskap.

Vad kostar en uppsättning vinterdäck?

Såklart spelar priset också en roll. För de allra flesta av oss är plånboken inte obegränsat fet utan pengarna ska räcka till annat än vinterdäck också, som exempelvis bensin. Det är obestridligen så att inte alla däck och alla märken är skapta lika. Det finns däck av bättre och av sämre kvalitet. Dock är det inte alltid nödvändigt att alltid köpa det dyraste däcket man kan hitta. Det finns däck av helt anständig kvalitet även i andra prisklasser än de högsta.

Vinterdäck finns att köpa i prisklasser från 500-600 kr och uppåt per däck. Vill du satsa på dubbade vinterdäck? Då höjer vi insatserna lite och säger från 800 kr och uppåt.

När du fått ett gott intryck av en tillverkare eller en specifik modell som också passar ditt fordon kan det vara smart att jämföra priser hos olika firmor. Kanske har någon nedsatta priser på just de däcken eller så finns snarlika däck av samma kvalitet till annat pris på ett annat ställe.

Jag vill byta mina egna däck, vad behöver jag för utrustning?

När och om du tänker ge dig in i den spännande värld där man själv byter från sommardäck till vinterdäck så behöver du ha lite prylar. Det är inte en komplett garageutrustning för 30 000 kronor som talas om, men du behöver vettiga verktyg för att göra jobbet enkelt och få allt att fungera som tänkt. Du kanske redan har en del redskap liggande, aldrig använda eller bara bortglömda. Det kan löna sig att inventera verktygsförrådet och garaget eller höra med släktingar och vänner.

Först av allt måste du ha en riktig garagedomkraft. Du har säkert en domkraft liggande i bilen och den fungerar för nödbyten vid landsväg av pajade däck, men egentligen så är den lite klen. En garagedomkraft är stor och rejäl och tål lite rådbråkning. Därefter ska du skaffa ett fälgkors eller liknande. Också här handlar det om att ha något redskap av hyfsad storlek och kvalitet. Du kan behöva hoppa på den, eller sparka rätt rejält, om dina muttrar burit sig illa åt och fastnat ordentligt.

Här slutar faktiskt förteckningen över de saker du måste ha. Du behöver kunna få upp däcken från golv/markytan och du behöver kunna lossa och sedan skruva fast muttrar. Men det finns även en del saker som du inte måste ha – men som är bra att ha.

Bra-att-ha-utrustning

En stålborste är en bra grej att ha, gärna tillsammans med någon typ av pasta. Inte av den ätliga varianten av pasta, utan tanken är mer åt hållet koppar eller aluminium. Med stålborsten rengör du gänger och fälg och därefter smetar du på lite av pastan. Då förhindrar eller iallafall försvårar du att det bildas rost som gör att muttrar, fälg och nav blir svåra att separera nästa gång det är dags för däckbyte.

Sedan så finns det även elverktyg. De kan vara en välsignelse för den som inte riktigt besitter den rätta styrkan för de moment som kräver sådant vid däckbytet. Ett verktyg som hjälper till med att skruva i och ur muttrar kan vara oerhört skönt att använda. En sak är dock viktig att komma ihåg i sammanhanget och det är att muttrar kan skruvas åt för mycket. Resultatet kan bli att saker faktiskt går sönder eller så blir de otroligt svåra att få loss när det är dags för nästa byte. Därför är det smart att isåfall skaffa en så kallad momentnyckel.

En momentnyckel kan du ställa in så att den drar fast muttern till ett förbestämt vridmoment, och inte mer. På så vis får du både hjälp med arbetet och är säker på att muttern sitter fast, men inte alltför hårt.

Hur gör jag för att byta från sommardäck till vinterdäck?

Ställ ditt fordon på en platt och torr yta. För in garagedomkraften på avsedd plats, så att den lyfter mot metall. Lossa hjulmuttrarna lite grann. Lyft upp bilen på domkraften så att hjulet frigörs från markkontakt. Fortsätt lossa muttrarna så att du får loss dem helt och lägg dem på ett bra ställe. Du kommer strax behöva dem igen.

Lyft av det gamla däcket. Om det inte redan är märkt så gör det nu, skriv till exempel VB om det är däcket som sitter till vänster bak. Ta stålborsten och borsta bort eventuell rost och smuts från alla metallytor både där däcket satt och på det gamla däcket och muttrarna. Smörj på lite pasta på samma delar, om än inte för mycket.

Ta fram ditt nya vinterdäck och lyft upp det så att hålen kommer mitt för pluggarna, och häng på det. Det är enklast att hålla emot med en fot för att få hjulet att stanna på plats medan du tar fram muttrar och börjar skruva in dem i hålen.Montera gärna muttrar korsvis och skruva till dem tills de fäster däcket ordentligt. Upprepa momenten på alla fyra hjul. Efterdra muttrarna efter det att du har sänkt ner bilen på marken igen.

Glöm inte att sedan efterdra ytterligare en gång efter några dagars körning. Se också till att snarast kontrollera att däcktrycket är okej. Information om rätt däcktryck finns uppmärkt på din bil. Det är viktigt att däcken håller rätt tryck för optimal väghållning och för att undvika ojämnt slitage.

Hur förvarar jag mina däck bäst?

Dina däck, vare sig de är vinter- eller sommardäck ska vara rena och torra när du förvarar dem. Det hjälper till att hålla dem i toppskick och gör uppgiften mycket trevligare när det är dags för nästa däckbyte. Kontrollera så att det inte sitter några större föremål fast i däckmönstret. Finns det stenar eller något annat där så bör du ta bort dem.

Däck ska du förvara på någon plats där det är mörkt, svalt och torrt. Det går bra att förvara dem både stående längs väggen eller liggandes på varandra. Du behöver inte förvara däcken i de påsar som de kom i.

Lag om vinterdäck, den är till för dig

Ingen har tillverkat lagar och trafikregler utav någon annan anledning än att vi människor ska kunna köra bil så tryggt som möjligt, både förare, passagerare och med- och mottrafikanter. Det är ren självbevarelsedrift som borde vara anledningen till att vi följer lagen. Ingen av oss önskar bli en dyster siffra och en del av statistiken gällande trafikolyckor.

En vettig bilkörning med färre korkade omkörningar och färre häng-i-baken-på-bilen-förare är grunden för att slippa hamna där. Med rätt däck ökar dessutom chanserna betydligt för att du ska få sitta där varje år vid ditt fordon och svära över tunga moment och fastrostade muttrar.

Fler nyheter